Search This Blog

Sunday 15 January 2012

Terharunya aku... :(

Petang itu, aku keluar pergi membeli-belah di tesco, tengok jam pukul 6.50, aku fikir baik aku makan siap-siap di food court,
Lepas aku order dan ambil makanan, aku nampak seorang pak cik tua makan ais krim. Dia tanya aku, "boleh pak cik duduk.". Aku bagi pak cik itu duduk di hadapan aku. Gaya pak cik sudah uzur, ye la jalan menggunakan tongkat.
Kemudian, pak cik tu tanya aku, "anak ni student ke, u mana?". Aku jawab la yang ditanya itu. Aku terkejut, dia memperkenalkan dirinya. Pak cik itu merupakan bekas pensyarah USM untuk school management dan PJJ. Aku tergamam, dengan low profilenya, tidak segan silu menegur aku dengan memanggil aku anak. Pak cik menceritakan kisah hidupnya di USM. Dia terpaksa bertongkat disebabkan lumpuh. Patutla dia bertongkat.
Setelah kami berbual-bual, akhirnya pak cik tu hendak pulang ke rumah setelah isterinya sudah selesai membeli barang,
Aku terharu dengan pesanannya "SEMOGA BERJAYA NAK". Kata-kata ini membuat dia seperti abah aku. Aku harap dapat bertemu dengan pak cik itu sekali lagi.

p/s: teringat lagu Terima Kasih Guru (Mirwana)

No comments:

Post a Comment